fredag 24. november 2023
15.11 Bikka 10 måneder
Nå har Clara bikka 10
måneder.
Hun finner seg heldigvis
veldig godt til rette på det sikrede hunderommet sitt. Ingen forsøk på å bryte
seg ut (jeg følger jo med på webkamera) og hun har hatt flere opphold på mange
timer alene hjemme (med Joy i naborommet).
Det har jeg gjort, og
skulle du ha sett - det fungerer kjempefint! Så, nå for tiden kombinerer jeg
det siste dagslyset til å gå tur og få trent litt med Clara – konstant på
utkikk etter vanskeligheter i terrenget og muligheten for å lagre utfordrende
oppgaver.
14.11 Hundetrening i nærområdet
Clara og jeg fortsetter
med treningsopplegget «vanskelige oppgaver». Med litt tålmodighet fra Joy kan
vi få lagt inn noen oppgaver underveis i ettermiddagsturen. På denne tiden av
året foregår alle hverdagsturene mine «inn i solnedgangen».
I dag begynte jeg med å
lage et område på en holme på jordet. Deretter gikk vi opp i den bratte
skråningen og jeg sendte derfra. Etterpå la jeg ut to apporter på den samme
holmen før vi gikk turen vår. Etter turen sendte jeg først Joy og etterpå Clara
gjennom det bratte terrenget med masse kvister og skråninger, en liten bit over
jordet før øya.
Underveis på skogturen,
bandt jeg Joy litt mens jeg trente Clara. Gikk fot ut i et ikke-rydda
hogstfelt, over kvisthauger og la igjen en dummy. Så tilbake til stien og kasta
markering med skjult nedslag i motsatt retning. Fortsatte med å lage en ny
oppgave før hun fikk hente den forrige. Og fikk lagt inn bakutsending og høyre
og venstre. Hele tiden i vanskelig terreng. Og hun tøysa ikke med grep en
eneste gang.
På kvelden debuterte Clara
på en lokal hundetrening med en fast treningsgjeng som trener rundt i Ås. Jeg
var rett og slett veldig imponert over unghunden som tok treningen på strak
pote. 15 for henne helt ukjente ekvipasjer, hunder av alle raser. Hun gikk pent
i bånd, på rekke og på rad, gikk slalom, satt fint sitt og bli. Og var ganske
kul med hunder som passerte både foran og også bak henne. Ikke antydning til at
hun ville utagere på noen, virkelig noe jeg setter pris på, siden jeg vet
hvordan det er å ha en hund som er utrygg/sint på andre hunder. Etter en times
trening var hun i drømmeland resten av kvelden. Bilder tatt av treningsleder,
11.11 Utfordrende terreng
Etter en periode hvor det
var veldig enkelt å trene med Clara gikk hun liksom litt i barndommen og
begynte å bare tulle med apporteringen. «Håndveskegrep» i hempa på dummyen,
kasta den rundt seg og tok store æresrunder.
Jeg følger et onlinekurs
Grunnleggende for retrievere og for et par dager siden hadde vi webinar med
mulighet for å ta opp forskjellige problemstillinger. Min problemstilling var
at Clara har vært litt «apekatt» å trene med i det siste og at jeg lurte på om
jeg måtte tilbake til «basic i hagen». Tvert imot å gjøre det enklere fikk jeg
det rådet å gi Clara større utfordringer, ikke kjedelige øvelser i hagen.
Etter webinaret satte jeg
straks i gang med å følge rådet vi fikk, og skulle du ha sett – det funker! Nå
er jeg ustanselig på jakt etter utfordringer til henne i terrenget. Kvisthauger,
mulighet for å kaste markeringer med skjult nedslag, linjer som krysser
terrengskifter osv. Ganske riktig, så har hun da mer enn nok med å ta seg fram
og ikke tid til å surre med grepet. Poenget er altså å unngå «lettløpt»
terreng. Dermed må vi litt inn i skogen for å få til trening. Ikke så lett å
rekke på hverdagene, men i helgen er det jo noen timer med dagslys å ta av.
tirsdag 7. november 2023
05.11 Fengselet er forbedret
I helgen har jeg gjort
sånt jeg ikke kan, sånt som involverer hammer, spiker, skruer, drill og
treverk.
Bakgrunnen? En viss gul
frøken Hoppogsprett som er kreativ når det gjelder å bryte seg ut. Jeg hadde
egentlig landa på at jeg måtte kjøpe et hundegårdselement – altså en
stål-gitterdør og få satt inn på hunderommet. Meeen, i tillegg til en høy pris
og behov for hjelp til montering, så jeg ikke fram til å endre døra til rommet
(som også er gjesterom og kontor) til noe som ser ut som en kennel.
Dermed ble alternativet å
skifte ut hundegrinda fra den jeg hadde på 70 cm til en ny på 107 cm. Og i
tillegg sette fast en kompostgrind med hengsler over der igjen, sånn at
totalhøyden nå er ca. 180 cm.
I tillegg har jeg
omorganisert litt på de allerede eksisterende kompostgrindene som gjerder inn
resten av rommet. Så, nå skal det være umulig for henne både å komme seg ut
gjennom døra og å komme til noe som helst i rommet (bortsett fra hundesenga og
buret). Hun
har aldri prøvd å få tilgang til resten av rommet, men for sikkerhets skyld, i
tilfelle hun blir frustrert av å ikke komme seg ut.
Ordentlige snekkere har
selvsagt øyemål og det verktøyet de trenger. Jeg strevde med for store kramper
og skruer. Men, dessuten mangla jeg det viktigste snekkere også gjerne har – en
håndlanger. Ikke alltid lett å være alene. Holde kompostgrinda, tilpasse
hengslet OG skru i en skrue med kun to hender. Pent ble det ikke, men ganske
praktisk, tror jeg. Og et par tusenlapper spart på ikke å kjøpe
hundegårdslement.
Jeg fikk sjekka ut rommet
i dag, og kunne fornøyd konstatere at Clara oppførte seg annerledes foran døra.
Det så definitivt ut som hun oppfatta at DENNE døra går det ikke an å forsere,
så her er det bare å gi opp. Håper det fortsetter på den måten, sånn at det
etter hvert går an å gå fra henne hjemme på hunderommet.
04.11 Snøen er borte
For et par dager siden
var det høstløv på snø. Men etter mye regn er alt smeltet. Heldigvis. Så,
dermed burde det være mulig med litt apporteringstrening igjen. Dessverre er
det veldig opp og ned med Clara. Vet ikke om annen forklaring enn at hun er
unghund som ikke er stabil. Litt utfordrende for undertegnede som ikke alltid
har den lengste tålmodigheten.
Ellers trener jeg litt på
stoppsignal med tennisballbelønning. Det funker faktisk bra, også om Joy er
med. Det gjelder å distrahere Joy litt med godbiter bak meg, la Clara løpe
foran, og så blåse stopp og kaste ball til Clara. Gi Clara en ball i bytte
eller godbit når hun kommer med ballen. Det som er bra med tennisball er at det
jo er noe helt annet enn dummy. Så, om hun tøyser og leker litt, eller tygger,
er det ikke så farlig. Og jeg reagerer ikke noe på det, dermed fanger hun ikke
opp noen negative signaler.
torsdag 2. november 2023
01.11 Tur i vinterland
Clara og jeg har altså satt
apporteringstrening i terrenget litt på vent, og uansett er ikke snøføre den
beste forutsetningen for å trene apportering med en unghund. Dessuten stilte vi
jo klokka i helgen, så nå er dagslyset en mangelvare på ettermiddagen. Med
solnedgang allerede 16.30 gjelder det å være effektiv.
For å slippe unna mørket
utnytter jeg fleksitidsordningen, og starter tidlig/slutter tidlig på jobb. Så
blir det hovedsakelig turgåing nå om dagen. Men, jeg legger gjerne inn noen
pass med fot-trening av Clara, og jeg trener stopp med belønning med
tennisball.
I tillegg til litt
tilbakeslag når det gjelder apporteringen, har hun også vært litt «fjern» i det
siste. Dårlig på å komme på innkalling, og fyker av gårde på egne prosjekter i
terrenget. Jeg tror det er mye vilt i skogen for tiden, og i tillegg har jeg
kommet over slakterester av rådyr.
Derfor følger jeg med som
en smed og kaller henne inn ofte, før hun kommer for langt unna. Belønner med
godbiter og legger inn en del stopp med tennisball, for å prøve å øke
interessen hennes for å være nær meg.
Og fortsatt har hun ikke
fått løpetid. Blir spennende om hun blir litt modnere etter en løpetid.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

















